Kortsemester på Gotska Sandön

Gotska SandönI onsdags morse bar det av mot Gotska Sandön. Tuva lämnade vi i Lövstalöt kvällen innan och ställde sedan väckarklockan på 05:30. Packningen var redan avklarad och vi skulle hämta upp lite barn och mer packning hos Jocke & Mia klockan 7.

Väl framme vid hamnen i Nynäshamn började det lilla regnandet ändra form till ett riktigt regnväder – vi som hade räknat med fint väder och packat regnkläderna längst ned i väskan. Men det fick gå ändå, med lite hjälp av tak och ett paraply från bilen.

Efter ett tag var det dags att kliva ombord på M/S Gotska Sandön för en tre timmar lång tur ut på havet. Sjösjukepiller hoppade jag efter noggrannt övervägande över – det blåste inte så mycket och hade inte gjort de senase dagarna. Och jag ville helst slippa den trötthet som nämnda piller normalt orsakar. Och visst gick det bra även utan. Karin tog ett och sov en god stund under resans gång 🙂

Eftersom vi hade ett födelsedagsbarn i sällskapet ordnades en tur upp på bryggan till Kapten och Styrman. Minst lika intressant för Jocke och mig själv 🙂

Jocke har redan skrivit en utförlig reseskildring här, så jag tänkte hänvisa till den istället för att göra samma sak själv, och istället summera dagarna på sandön lite kort. Jocke har även lagt upp bilder från resan.

Onsdag: Ankomst till ön runt halvtolv-snåret med efterföljande promenad till Fyrbyn och Lägerplatsen. En tur på ca 4 kilometer. Eftersom lägervärden rekommenderade en sväng till Säludden för att kika på eventuella sälar gjorde vi det först när vi ändå var på rätt sida ön. Men någon säl fick vi inte se. Däremot fick vi promenera ca 3 kilometer extra 🙂 Som tur var hade vi fint  väder – regnet upphörde på vägen ut – och packningen fick åka traktorsläp till lägerplatsen.

Väl framme vid lägerplatsen letade vi upp huset vi skulle bo i. En liten trevlig stuga med två 4-bäddsrum och ett toppenfint kök i mitten med alla bekvämligheter man kan tänka sig (utom en bra kanna för dryck).  Till och med microvågsugn! Dock ingen vanlig ugn, så tänk inte på att baka bullar när du är där… Jag blev glatt överraskad över standarden, hade räknat med enbart kallt vatten och en spis – typ.

Efter en tidig middag knallade vi ner till Västra sidan, som är en flera kilometer lång sandstrand med sand av typen mjöl. Vit och otroligt finkorning! Himlen hade spruckit upp under dagen och vi satte oss och kikade på solnedgången – men gav upp innan den var klar. Vi behövde få lite sömn efter en lång dag med många nya intryck.

Torsdag: Efter frukost vid det långa långbordet under ett tak av segelduk vid lägerplatsen bestämde vi oss för att återigen gå ned till stranden på Västra sidan. Sol och värme var utlovat den här dagen och vi kände att ”en dag på stranden” var att föredra före någon längre promenad i värmen.

Sagt och gjort – några kalla packades ned i väskan och så bar det av. Väl nere på stranden började vi gå norrut mot Bredsandsudde. Nästan där parkerade vi i vattenbrynet och solade lite – och drack en varsin kall öl 🙂 Jag, Jocke och Mia tog även en sväng ut i havet till en sanddyn vi sett fanns en bit ut. Helt otroligt att det kan finnas så mycket sand på en och samma plats! (enligt uppgift ska berggrunden finnas ca 70 meter under sanden!)

Ett tag senare gick vi tillbaka hem för lunch och efter det en kortare promenad för att titta på Kapellet och Gottbergs lada som båda finns i närheten av Lägerplatsen.

Eftersom båten inte kom till ön denna dag, var det visning i fyren på kvällen. Vi valde mellan den och gudtjänsten i kapellet (som ska vara väl värd ett besök för alla) och det blev den 24(?) meter höga fyren som lyser 45 meter över havet. Lika högt som öns högsta punkt, Höga åsen.

Dagen avslutades med sen middag ute på grusplanen på Lägerplatsen och lite öl- och vindrickande in på småtimmarna.

Fredag: Hemfärdsdag. Och vi har inte hunnit med allt vi vill! Eftersomvi ska lämna stugan runt 12-tiden packade vi ihop våra saker efter frukost. Det kom några snabba skurar vilket gjorde att vi tog det lugnt och sansat och höll oss vid Lägerplatsen fram till lunch som fick tillagas (av barnen denna gång) i ”kokstugan” som ligger i mitten av lägerplatsen. Vi hade ju städat och flyttat ut ur huset redan. I kokstugan hittade vi förutom samma fina utrustning som i stugans kök även kaffebryggare! Så sista kaffeslurken behövde vi inte brygga med handhållen filtertratt över en kastrull 🙂

Efter lunch slängde vi upp packningen på traktorsläpet och begav oss iväg på vår vandring mot Las Palmas som är stranden där båten idag, som de flesta gånger, skulle hämta upp oss för hemfärd. Eftersom vi hade gott om tid beslutade vi att ta en liten omväg för att titta på Schipkapasset – ett pass handgrävt genom Höga åsen för att underlätta fyrbygget på Tärnudden i söder. Jag och några av barnen tog även en sväng upp på åsen och hamnade på en av de högsta platserna på ön – runt 40 meter över havet – varifrån man såg en grön matta av skog på södra delen av ön.

Vi följde sedan kartan tillbaka mot Las Palmas, men blev lite ställda då vi efter en stund stod vid en bom med skylten ”Militärt skyddsobjekt – tillträde förbjudet”. Som tur var fanns en liten stig i den låga undervegetationen precis bredvid staketet som tog oss hela vägen till stranden. På vägen passerade vi några av de ”brandgränser” som indikerar hur långt de olika bränderna på ön genom åren nått.

Vad gäller skyddsobjektet så kan man ju fundera… enligt uppgift har försvaret lämnat ön för länge sedan, så kanske ”glömde” de bara plocka bort skyltarna 😉

Väl framme vid Las Palmas satt vi i solen tillsammans med alla andra som skulle hem och väntade på båten. Och det var ingen hobbig väntan. Jag hade kunnat sitta där hela dagen om det var så – och bara njuta av havets vågor som rullade in mot stranden, som på denna nordliga sida är något grövre än på Västra sidan.

Resan hem gick lika bra som ut, och jag tror de flesta av oss passade på att smälta några av alla de intryck vi fått under de drygt 50 timmarna vi spenderat på ön.

Helt klart är att tre dagar är för lite om man vill uppleva ”allt” på ön. Flera saker iallafall jag vill se ligger på södra delen av ön – ca 9 kilometers promenad enkel riktning.

Nu blev denna ”summering” inte så kort som jag först tänkt, och mycket är samma saker som Jocke redan skrivit om – men – vi var ju där tillsammans 😉

Några saker jag vill uppleva på ön (igen):

• Ta en heldag för att promenera de tre milen runt hela ön.
  • Stanna fem eller sju dagar för att hinna med allt.
  • Ha en dag av sol och bad på stranden.
  • Se sevärdheterna på södra delen av ön – Gamla gården, Bourgströms och Nymans, Högaland, Tärnudden, Ryska kanonerna, och Arnagrop med den döda skogen. Bland annat.
  • Ett riktigt blåsväder, och se ordentliga vågor rusa in över sandstränderna.

För dig som åker ut första gången:

När vi var där hade man precis fått tillåtelse att grilla vid lägerplatsen, och för ändamålet införskaffat ett antal fina klotgrillar. Grillkol kan köpas på plats och tändning görs med el-tändare som även det finns på plats. Jag hoppas folk följer de regler som gäller så man kan fortsätta grilla på lägerplatsen även i fortsättningen. I övrigt råder eldförbud på hela ön utom på stranden där man får grilla med medhavd grill om man först meddelar lägervärdarna eller tillsynsmännen.

Stugorna och kokstugan på lägerplatsen har väl utrustade kök. Bra spisar (utan ugn. De medhavda baugetterna fick värmas i micron med något sämre resultat än planerat), stor kyl och även microvågsugn. Bor man i tält eller vandrarhem finns en kall jordkällare att förvara maten i. Det jag saknade i stugans kök var filtertratt för kaffe och lämplig kanna att blanda dryck eller brygga kaffe i. Dock hittade vi vanliga kaffebryggare i kokstugan sista dagen så det problemet var ju ett icke-problem 😉

Normal sopsortering tillämpas på ön. Det är inga problem att göra sig av med glasflaskor eller burkar, konservburkar, läsk- eller ölburkar. Glasiglos finns vid ”sopstationen” på Lägerplatsen och konservburkar får man platta till själv med milt våld mha trästock – perfekt uppgift för barnen 🙂

Har du tänkt utforska södra delen av ön är förmodligen tre dagar för lite. Fundera på fem eller sju dagar istället. Sju dagar är det längsta du får vara på ön i sträck.

Stannar du flera dagar behöver du inte bära någon packning från båt till lägerplats och omvänt. Den åker traktor. Du behöver därför inte tänka på att det ska bäras någon längre sträcka på ön när du packar. Däremot bör du undvika att packa i papperskassar – de går med största sannolikhet sönder under langningskedjan när du kommer till ön. Risken är stor att de blir blöta antingen i bagagerummet eller av väder. Tänk även på att packa ”känsliga” saker vattentätt. Det kan hända att båten inte kan gå in till stranden och att du då behöver läktra, dvs åka gummibåt mellan båten och stranden. Risken är då stor att saker blir blöta.

Till slut… jag rekommenderar varmt ett besök till Sandön. Efter tre dagar där är det min nya favorit och jag kommer absolut åka tillbaka!