Dortmund ToR – en reseskildring, dag 1

Förra veckan var det dags för en av mina tjänsteresor. Normalt brukar jag ju åka till Amsterdam där min närmaste chef och närmaste kollegor sitter. Men denna gång bar det av till Tyskland och Dortmund.

Tyvärr finns inget lämpligt flyg mellan Stockholm och Dortmund varför man istället kan ta sig dit via Düsseldorf dit både SAS och Lufthansa har direktflyg. Sedan tar det ungefär en timme till kontoret lite beroende på vilket tåg man tar från flygplatsen.

Men. Av skäl som kan tas i ett annat forum fick det fick bli en resa med Air Berlin istället. Via deras stora hub i Berlin med byte där för vidare färd till Düsseldorf. Så istället för att åka med ett flyg runt 8-tiden på morgonen och anlända till kontoret runt 12-tiden fick jag gå upp klockan 4 på morgonen, köra i snöstorm till Arlanda och vara vid gaten i god tid för avgång.

Boardingen gjordes som planerat klockan 6 prick prick. Och takeoff skulle ske 30 minuter senare. Men inte. Det var ju snöstorm. Och rullbanan behövde snöröjas mellan varje plan som trots allt fick lyfta efter att  man gjort bromsprov av banan ett flertal gånger innan man fick godkända värden.

Kvart över åtta och ett chokladhjärta senare kom vi så iväg upp i luften. Men då var jag redan på det klara med att jag skulle missa det anslutande flyget klockan 09:30 i Berlin. Väl där blev jag utan problem ombokad till nästa flyg klickan 12:55. Så jag hade lite tid att döda på flygplatsen Tege. Inte världens roligaste flygplats precis.

Tiden spenderade jag med att meddela jobbet att jag blir sen och att ett direktflyg ju hade varit bra. Och att sitta på Starbucks med kaffe, smörgås och en god bok. Passade även på att sitta lite ute i solen som faktiskt sken denna dag. Men det är helt otroligt vad alla röker nere i Tyskland, även om det görs utomhus.

Strax efter 14 var jag så frame i Düsseldorf och jag skulle försöka ta mig in till Dortmund. Chefen hade tänkt hämta mig på flygplatsen men hade inte längre lust när jag blev så sen eftersom det då inte passade in på hans rutt med bilen från Holland. Hoppade på Skytrain till tågstationen och insåg att jag faktiskt plankat när jag såg skylten om att giltig biljett krävdes. Lärde mig senare att jag riskerat 60 Euro i böter när jag gjorde detta 😉

Klockan 15:46 klev jag av tåget i Dortmund. 11 timmar och 30 minuter efter att jag lämnat hemmet samma morgon. Ytterligare en halvtimme senare kliver jag in på kontoret. Men så mycket jobba blev det såklart inte. De möten som var inbokade för dagen hade fått ställas in av förklarliga skäl. Så in alles var det en väldigt oproduktiv dag. Ett direktflyg hade ju suttit fint. Jag hade kunnat gå upp två timmar senare och varit på kontoret en stund före två på eftermiddagen, inklusive försening på Arlanda (om jag då kommit iväg alls eftersom flygplatsen stängde helt efter att vi lämnat för Berlin på morgonen). Och haft mina möten. Men så blev det inte nu.

Dagen avslutades med middag på restaurang Pfefferkorn. Den rekommenderas. Som namnet indikerar använder de sig av peppar, och den pepparstek jag tog var riktigt god!

Sedan somnade jag ovaggad i hotellsängen.

Detta bildspel kräver JavaScript.