200 km nattcykling

Förra lördagen cyklade Jocke 180 kilometer på Gotland. På grund av olika skäl kunde jag inte vara med som pilot som det var tänkt utan Jan från klubben SMACK ställde upp istället. Men jag kan ju inte vara sämre för det. Därför slog jag till på 20 mil cykling natten mot söndag istället. Och sedan direkt sex mil till på söndagsrundan.

Under veckan dök frågan upp i en grupp på Facebook. Var det någon som hade lust att följa med på 18 mils nattcykling? Mika som frågade behövde både mil och nattcykling inför sitt PBP i år. Själv behöver jag ju detsamma för… ja ni vet vad, cykelturen genom Sverige. Så jag var inte sen att tacka ja.

Runt tiotiden i lördags kväll bar det iväg. En nätt tur från Solna via Sollentuna, Uppsala, Örsundsbro, Bålsta, Järfälla och tillbaka till stan. Själv var jag maniskt rädd för att frysa. För mig skulle det bli ungefär 20 mil utan depåer. Jag är ju en bortskämd depåcyklare. Nu behövde jag ha tillräckligt med energi med mig för hela rundan och även lite extrakläder om jag skulle frysa. Det blev till att panikhandla vindjacka, handskar och en packväska för sadelstolpen på Cykloteket under dagen. Men såklart visade det sig sedan att jag packat med mig alldeles för mycket.

Min medcyklist Mika, med stor vana av turer som denna, hade påpassligt nog bytt ut en av sina vattenflaskor mot en termos med kaffe. Det smakade fint vid första stoppet i Knivsta och sedan på torget i Örsundsbro. Nästa stopp blev Shellmacken i Bålsta där vi vänligt nog blev insläppta i butiken och kunde inta kanelbullen inne i värmen.

Jag hade inga problem med de 3-5 grader vi hade hela natten, förutom när vi stannade. Då började jag frysa ganska ordentligt. Men så fort det producerades värme innifrån igen så gick det bra.

Runt fyratiden på morgonen hade vi det nog som bäst. Härlig medvind, solen började nalkas vid horisonten och fåglarna började kvittra på fälten. En helt underbar morgon med 15 mil i benen redan. Vi rullade vidare tillbaka mot Stockholm, för att mötas av en strålande sol och klarblå himmel ungefär då resten av staden började sträcka på sig i sängarna. Om de var morgonpigga. Själv cyklade jag hem, åt lite frukost med barnen och fortsatte sedan ut på den sedan tidigare planerade söndagsrundan till Nynäshamn.

Tyvärr hade jag under natten haft känningar i vänster knä, något som jag inte känt av tidigare. Detta är ett litet orosmoment, men kan mycket väl bero på kyla i kombination med långcykling i skor jag inte använt för det tidigare med allt vad det innebär. Men knät gjorde att jag inte kunde hänga med riktigt i uppförsbackarna. Dessutom slarvade jag med energiintaget nu när vi höll lite högre fart och fick slut på krafter nere i Nynäs. Och vid fikat nere i hamnen började även tröttheten komma över mig, efter 37 vakna timmar. Så med förväntad motvind hem beslutade jag mig för att ta tåget tillbaka. Jag hade ju trots allt fått mig en fin tur på 26 mil! Känns som en bra start på distansträningen.

3 minuter film från natten med lite väl dramatisk musik

Under natten passade jag även på att testa lite prylar. Bland annat extern strömmatning till både kamera och cykeldator från ett 5200mAh USB-batteripack. Tyvärr gav kameran upp halvvägs och ungefär samtidigt sa cykeldatorn att den tappat extern ström. Varför vet jag inte riktigt för batteriet var fortfarande fullt. Men det är sådant dessa testrundor är till för, att hitta dessa konstigheter innan det är dags för the real thing.

Nattens cykeltur

Avfärd genom stan

Gryningen börjar komma.

Frukost på Shell i Bålsta

Gryningen kommer

Mika trampar på i mörkret

Tillbaka i Stockholm. 07:15 och en underbart fin morgon!