Ny cykel – Specialized Tricross Elite
Tidigare i år hittade jag en Specialized cyclocross som såg bra ut. Aluminiumram och lite kraftigare så den skulle palla med att ha en barnsadel bakpå om det behövs. Och att välja en cross gör det lättare att montera skärmar och lite grövre däck som man kanske vill ha om man pendlar mycket med den. Dessutom har den skivbromsar vilket jag själv tycker är ganska trevligt, framför allt när det är lite blött ute.
Det stannade vid funderingar och drömmar. Men så satte jag upp en bevakning på blocket. Och döm om min förvåning när det här om dagen plingade till i telefonen och det var just en sådan cykel till salu här i Älvsjö. En 2012 års modell som inte cyklats många mil alls. Men kanske en storlek för stor för mig.
Idag åkte jag och kikade på den och provcyklade. Det kändes bra. Jag har ju inte så mycket att jämföra med när det gäller att hitta rätt storlek, men jag tyckte inte den kändes för stor. Och enligt tillverkarens egen tabell ska denna storlek passa min kroppslängd, även om jag ligger i den lägre delen av omfånget.
Så jag slog till. Nu måste jag bara skaffa riktiga skor så jag kan sitta fast ordentligt. Lite skärmar. Och en ny hjälm fick jag order om från flera håll. ”It’s all about appearance” som min kollega brukar säga.
Nu börjar det bli fullt med cyklar i garaget.
Jag passade dessutom på att väga cyklarna vi kör på.
- Min gamla MTB (med lås och barnsadelfäste): 15kg
- Jockes hybrid-tandem: 18kg
- Min nya fina cykel: 9,5kg
2 svar
[…] övergett min gamla MTB från 1995 som nog fått en chock av all cykling i år, och köpt mig en Specialized cyclocross. Vilken skillnad! Dessutom har jag spenderat en del pengar på andra saker som kläder och […]
[…] dags dato har min Specialized Tricross rullat ca 350 mil i min ägo. Och enligt uppgift ca 100 mil med förra ägaren som köpte den […]