Ventelo och fula säljmetoder

Telefonibolaget Ventelo har under de senaste åren fått mycket skäll för sina försäljningsmetoder. Jag kan även påminna mig att någon ansvarig från bolaget tidigare i år uttalade sig i något program om att de företag de anlitat för försäljningen över telefon gjort några få misstag och att detta rättats till.

En simpel googling på Ventelo visar att klagomålen på deras säljmetoder haglat tätt ända sedan 2004. Minst.

Idag ringde en säljare  och presenterade sig luddigt. Jag uppfattade dock att det inte var från min nuvarande förvalsoperatör. Säljaren bad om ursäkt att de inte givit mig det lägre pris på företagsabonnemang (jag har en enskild firma) som de borde ha gjort efter någon lagändring som skett tidigare i år (har inte orkat kolla upp, men bland annat Phonera har försökt med något liknande tidigare) och att de skulle fixa det nu och samtidigt ge mig en massa fria minuter att ringa för ”som kompensation”.

Hela samtalet var upplagt som att jag redan var kund hos Ventelo och att de skulle se till att jag ringde billigare utan att jag behövde göra något. Ett meddelande i stil med ”Vi har missat att ändra ditt prisavtal till ett billigare. Vi åtgärdar det nu och ger dig lite gratisminuter som plåster på såren”.
När jag frågade var hon ringde ifrån kom det fram att det var ”Ventelo Företagartjänst”. Jag nämnde då att jag ju inte är kund hos dem, och frågade om det inte handlade om att skaffa ett nytt abonnemang hos dem, vilket inte framgick av samtalet.

Nej nej. Vi tar hand om att säga upp ditt nuvarande abonnemang och flytta det till oss, det är inga problem.

Som jag redan misstänkt var det förståss en ändring av förvalsoperatör det handlade om. I förtäckta ordalag.
När jag sa att jag inte vill säga upp det jag har idag fick jag bara ett tvärt ”Nähä *klick*” i luren. Jag förstår ju att de måste avsluta samtal som inte leder till ett pålurat köp så snabbt som möjligt för att nå flera potentiella lättlurade personer. Men det ger knappast något bra förtroende för bolaget.

Jag nämnde tidigare att Phonera försökt sälja på mig en liknande tjänst (där jag skulle spara ca 26 kronor i månaden på fasta kostnaden. De glömde berätta att deras pris var utan moms och det de jämförde med var inklusive moms. En reell skillnad på – vad blir det – 2 kronor i månaden?) Phoneras säljare skall ändå ha credit för att de, både han och hon, var trevliga i luren och på ett vänligt sätt avslutade samtalet när jag avböjde.

Åter till Ventelo. Är det någon som känner igen metoden jag beskriver ovan? Kunde väl tänka mig det. Trots Ventelos återkommande påståenden om att dessa ”problem” är åtgärdade händer det om och om igen. Här kommer några exempel:

Som synes är länkarna ovan från förra året (2007). Man kan väl utan att ljuga påstå att Ventelo inte lyckats få bukt med problemen ännu, så här över ett år senare…
[tags]Telefoni, Tele, Telefonsäljare, Ventelo, Oseriöst, NIX, Phonera[/tags]

2 svar

  1. Anna skriver:

    Man blir ju trött för mindre. Att de orkar?! Jag har också enskild firma och känner igen argumenten de kör med. Jag blir lite matt. Det värsta är ju att det sitter folk och försörjer sig på att ringa runt, runt, runt dag ut och dag in. Hur trist låter inte det???

    /Anna

  2. Thomas skriver:

    Det är ju trots allt deras eget val. Vad värre är, är att det finns de som bevisligen försöker göra allt för att kränga iväg det de nu säljer utan att bry sig om sin uppdragsgivare. Och att uppdragsgivaren (Ventelo) inte verkar bry sig om att handla upp vettiga telemarketingtjänster, utan nöjer sig med vad skit som helst utan att bry sig om det rykte deras namn får.

Kommentera gärna