En tur på havet – Askö

Solnedgång över AsköIgår så blev det då äntligen av. Jocke och jag har en längre tid pratat om att ta en sväng ut över en natt för att sitta och snacka strunt över en öl eller två.

Förra helgen började vi så hålla koll på vädret, och under hela veckan har det sett lovande ut. Dessutom har prognosen varit i stort sett likadan varje dag. Regn på lördagsförmiddagen som skulle dra bort österut runt lunchtid för att sedan klarna upp helt fram på kvällningen. Och klar natt med sol på söndagen.

Så blev det också. Ordentligt med regn på förmiddagen, men när vi stuvade båten vid halvtvåtiden hade solen börjat titta fram och värmen stigit upp mot 20-gradersstrecket.

Vi gav oss iväg ner mot Nynäshamn, fyllde på lite bränsle och stack vidare mot Askö utanför Trosa. Ungefär en timme senare var vi framme efter att ha passerat in via Järlflotta och Dragets kanal vidare norr om Öja/Landsort och över Krabbfjärden.

Kvällen bjöd på lite fika med efterföljande grillning och öl på klippan. Vi fick till och med lite ”underhållning”, förutom fåren bakom ryggen,  i form av en båt som i mörkret gick på ett skär en bit ut från stranden. Resultatet var att vi kallade ut sjöräddningen för att hjälpa dem eftersom vi själva inte fick någon kontakt med dem för att höra att allt var ok. Vilket det sedan visade sig vara förutom en trasig snurra.

Jocke har skrivit om den rapport Sjöräddningssällskapet lagt ut på sin hemsida om händelsen.

Rescue Henry Andersson lämnar Trosa hamn för tredje gången detta dygn. Dygnets andra larm kommer från Sjöräddningssällskapet kl 22.30. Personer på Askö strand har observerat att en fritidsbåt går på grund, men kan inte få kontakt med båtens besättning. När Henry Andersson kommer på plats kan observeras att båten är ankrad och att den har en skadad motor. Ingen person syns dock till. En medlem i besättningen sätts därför ombord på båten och kan där väcka en sovande person. Denne berättar att han efter grundstötningen ankrade upp och kontrollerade att båten inte tog in vatten. Därefter har han lagt sig att sova för att nästa dag få hjälp av anhöriga att bogsera in båten. Haveristen är dock tacksam över att andra reagerat och assisteras till säker hamn i Sandviken på Askö, där han kan fortsätta sin avbrutna sömn. Henry Andersson är åter i Trosa straxt efter midnatt.

Efter att ha suttit och snackat strunt över ett antal öl ombord gick vi så till kojs runt 2-tiden. Jag nere i V-kojen i ruffen och jocke ovanpå sin kära V8 där bak. Personligen vaknade jag sedan alldeles för tidigt med behov av att besöka dasset en bit upp på stranden.

Söndagen bestod av frukost ombord i härligt solsken och sedan en liten promenad för att se de närmaste omgivningarna. Runt 12-tiden lossade vi och drog hemmåt samma väg vi kom. Studsade över Krabbfjärden för att sedan komma in på lugnare vatten norr om Öja. Lunch i en trevlig vik efter Dragets kanal vid Järlflotta och sedan hem till bryggan igen.

Allt som allt en mycket trevlig tur som jag personligen hoppas kan bli en årlig tradition till olika mål!

[gmap zoom=’10’]

[tags]Österjön, Askö, Krabbfjärden, Landsort, Båtar, Storsand, Sjöräddningen[/tags]