Jobbresa till Amsterdam

Amsterdam by nightDet var längesedan sist, men nu var det dags igen. Att ta en sväng ner till kollegorna och chefen i Amsterdam för lite möten och sociala tillställningar. Det var ju typ tre år sedan sist!

Resan började tidigt på tisdagsmorgonen. 04:30 kom taxin och hämtade vid dörren för avfärd mot Arlanda. Kvällen innan hade jag som vanligt sett till att checka in via nätet för att lite snabbt dumpa bagaget vid bagageinlämningen. Men icke. Nu hade de ändrat rutinerna. Flög man inte business så fick man snällt stå i den vanliga incheckningskön för att lämna ifrån sig sitt bagage. Så där stod jag i kö i 30 minuter, trots att jag redan var incheckad. Kul.

Nåväl, två timmars flygfärd och en stunds slumrande senare blev jag hämtad av en kollega på Schipol. Dagen bestod sedan av ”vanligt” arbete som jag inte ska tråka ut er med här.

Normalt när jag är i Amsterdam brukar även mina kollegor från Belgien vara där samtidigt, och vi bor normalt på samma hotell. Den här gången skulle de inte komma förrän nästa dag, så trött som jag var fick det bli middag på hotellet. Ensam. Helt ok med någonting att läsa och jag såg fram emot något gott och kanske något gott att dricka. Tror du inte de renoverade köket den här veckan! Det de kunde erbjuda var en halvtråkig buffé som iofs var fullt ätbar, men inte vad jag sett fram emot. Kvällen slutade ganska tidigt med en god bok i sängen.

Normalt när jag är i Amsterdam brukar mornarna vara ganska behagliga. Ner till hotellfrukosten runt 830. Men inte den här gången. Nejdå. Den här gången skulle vi bege oss med bil till Dortmund i Tyskland för ett besök över dagen på kontoret där. Chefen skulle köra. Men han bor ”på vägen” och hade inte riktigt lust att köa in till Amsterdam för att hämta upp mig, så jag tog tåget till Utrecht för att möta honom där. Tåget som gick 07:10. Ingen sovmorgon här inte.

Efter ytterligare en dag med möten skulle vi tillbaka till Amsterdam och jag skulle möta upp en gammal vän för lite middag och öl på lämpligt ställe. Hade räknat med att vara hemma igen runt 18:30. Men inte. Chefen körde fel, det snöade och var köer. 21:30 var jag framme i Amsterdam! C hade vänligt nog väntat på mig så vi iaf hann träffas och snacka lite skit över en indisk middag på typ enda öppna restaurangen i området en onsdagskväll en bit utanför Amsterdam centrum. Kul att träffas var det hur som helst! Och lite roande att se hur holländarna hanterar några centimeter snö 🙂

Torsdagen kantades även den av möten och kvällen bestod av ett besök med guidad tur på en genuin gammal Holländsk väderkvarn med efterföljande asiatisk middag på Crystal Wok i Zandaam. Trevligt och mycket gott! Kvällen blev inte allt för sen, så jag och mina belgiska kollegor avslutade med ett gäng Duvel i hotellbaren med tillhörande mer eller mindre intelligent jobbsnack 🙂

Veckan avslutades med ytterligare möten på fredagen, denna gång mycket DNS och OS-relaterat (inte idrottstävligen). Hemresan startade smidigt med gott om tid på Schipol för lite presenthandling, förtäring av ät- och drickbart och bokläsning innan det var dags att gå ombord och flyga hemmåt. Sov större delen av resan, framför allt eftersom det tydligen dragits in helt på mat och dryck i ekonomiklass på SAS nu för tiden… tur man ätit lite innan. Och på Arlanda var det rena kaoset bland taxibilarna, helt omöjligt att förstå vilka bilar som var lediga och ville ha körningar. Men det löste sig i slutändan.

Väl hemma vid 9-tiden blev jag välkomnad av familj med tok-knas-glad liten treårig dotter 😀