En dag i Tuvas klass

Idag tillbringade jag hela min dag i en andraklass i Tuvas skola.

Redan i våras försökte jag få till en dag att spendera i Tuvas klass, men fick inte riktigt ihop det innan det var dags för sommarlov. Nu i höst fyller Tuva åtta och således är det dags att ta ut de föräldradagar som fortfarande finns kvar. En heldag har jag sparat för detta ändamål.

Så idag vad det dags. Jag hade valt dagen med omsorg för att både passa mina arbetsuppgifter och för att få en dag i skolan då jag kan få vara med om ”det mesta”. Jag valde därför en dag då de har halvklasslektioner en del av dagen för att få se hur det fungerar.

Första lektionen var det Svenska och synonymer som gällde. Själv bidrog jag så gott jag kunde med hjälp när eleverna behövde sådan, och gled omkring i klassrummet mellan bänkarna. Det var intressant att få en uppfattning om vilken skillnad det är mellan eleverna. En del ligger långt fram och har det enkelt, medan andra kanske har det lite svårare att förstå och klara av uppgifterna, och jag fick leda dem på rätt tankeväg på olika sätt.

Efter svenskan var det matematik i halvklass, och jag stannade då såklart i Tuvas halva. Vägning och mätning var det som stod på schemat och alla jobbade ivrigt på.

På rasten hängde jag med Tuvas ”gäng” ut på skolgården och lekte Bluff, en av alla olika typer av kull som gäller idag. Även rasten var intressant att ta del av, och se hur klassen delas upp i grupper och hur alla interagerar med varandra.

Sedan var det halvklass igen, matte i ena halvan och fritids i Tuvas halva, där det var högläsning ur en Mumin-bok av en av fritidsledarna. Det var mumin-tema under den här perioden av höstterminen.

När det var dags för lunch knatade vi ner till matsalen. För dagen serverades vegetariska biffar med pitabröd. salsa och vitlökssås. Väldigt gott. Mycket bättre än vad jag kommer ihåg vad min skolmat var. Eller så är det att jag vuxit upp och helt enkelt tycker mer om fler saker 😉 Efter lunchen var det tillbaka till klassrummet som gällde. Ingen matrast! Det hade jag alltid vad jag kan komma ihåg.

Efter lunchen var det ”Läsande klass”, då fokus ligger på läsning och att förstå vad man läser, både de faktiska orden men även innebörden ”mellan raderna” och hela sammanhanget i sig. Det var både kul och intressant att höra barnens tankar och synpunkter när fröken stannade upp i texten och ställde frågor om den.

Rast igen. Leka kull igen. Den här gången Zombiekull. Och efter rasten var det dags för Bild, då barnen skulle rita en rönnbärsklase. Och här fick jag en bättre uppfattning av hur de olika ämnena faktiskt vävs ihop, då barnen både lär sig om växten, hur rönnbärsbladen ser ut och hur de ska rita dem på bästa sätt. En del blev färdiga snabbare än andra, och då var det ”göra klart” som gällde. Det vill säga arbeta på tidigare uppgifter de inte hunnit färdigt med ännu. Det var bland annat tumfigurer som skulle färgläggas. I en bild av ett hyreshus hade de gjort tumavtryck i alla fönster, och de skulle sedan färgläggas och målas som personer/människor/ansikten. Inte helt oväntat blev det ju bland annat kompisarna som stod där i fönstren. 🙂

Så här på eftermiddagen märktes det tydligt att 7-8-åringarna blir trötta efter all inlärning. De har svårare att vara tysta och sitta still, och det blir en aningen fler tillsägelser som behövs för att behålla lugnet i klassen fram till fritids efter skoldagens slut klockan 13:30.

Fram till mellanmålsdags 14:30 var det fritids, då vi bland annat spelade fia med knuff med oss själva som spelpjäser på en stor spelplan målad på skolgården. Det var riktigt skojjigt! Sedan är det dags för mellis. Brandlarmet ljuder när det är dags att gå in. Alla på ett led redan, och räknas in av fritidsledare. Nu ser man hur viktigt det är att barnen streckas och kryssas ordentligt. Det är denna och enbart denna lista som används när barnen ska räknas in! Barnen skötte sig exemplariskt och vi var snabbt på bollplanen i fina klassgrupperade led. Även om alla led kanske inte var helt stilla hela tiden. Dock intressant hur detta skulle fungera i tio minusgrader.

Mellisen blev en halvtimme försenad (branden var brända kakor på hemkunskapen) och bestod av macka, yoghurt och frukt, idag satsumas.

Dagen närmade sig sitt slut, men innan hemgång var det lite mer fritids. Nu skulle Tuva öva på sin trolleriföreställning som hon ska ha tillsammans med A och S på fredag. Jag vet inte om det blev så mycket övning, men de försökte ändå. Och till slut var det dags att gå hem.

Allt som allt var det en mycket rolig och intressant dag. Jag kan varmt rekommendera alla som har möjlighet att ta en dag ledigt (eller föräldraledigt) och vara med sitt barn i skolan en dag. Man får en bra inblick i hur det fungerar, vilken otrolig insats våra lärare gör varje dag, och inte minst får man en bättre anknytning till de andra barnen i klassen vilket jag tror är väldigt nyttigt. Inte minst om det handlar om lite större barn som kan tänkas börja ställa till med bus utanför skoltid. För det kommer ju förr eller senare.

Själv var jag helt slut efter dagen, och somnade ovaggad i TV-fåtöljen mycket tidigare än vanligt.

Kommentera gärna