STHLM Bike 2016

Det är femte året STHLM Bike går av stapeln. Och det är femte året jag är med. I år strålade återigen solen och återigen kunde vi njuta av en lugn och solig frukost i Kungsträdgården efter slutförd runda.

Se rundan på Relive.cc!

Tre gånger tidigare har det varit sol och sommarväder. Förra året öste regnet ned. Senaste tre gångerna har jag kört tandem med Jocke och så även i år. Senaste två åren har vi dubblerat med Roslagshösten direkt efter, vilket resulterat i en del stress. Dock inte i år då det loppet gick en vecka tidigare.

Därför var vi inte helt på det klara med vilken fart vi ville hålla i år. Snabbrunda eller mysrunda. Vädret lockade till det senare, men det blev något mellanting.

Halvsex ringde väckarklockan. 45 minuter senare rullade jag och Jocke (tandem) plus MP, Patrick och Patrizia in från Älvsjö mot starten på Norrbro. Lite svalt var det den tidiga morgontimmen, runt tio grader, men så snart solen nådde ner på marken från den klarblå himlen steg temperaturen och strax innan start åkte den tunna vindjackan av och rundan kördes i kortkort.

Foto: Sthlmbike.se

Vi stod långt fram i den snabba startgruppen och efter startskottet klockan sju cyklade vi från Norrbro via Strandvägen ut på Djurgården. Där var Jocke och jag bara tvungna att trycka på lite, och plockade placeringar bland de snabbare cyklisterna. När vi närmade oss Gärdet tror jag vi låg med tätklungan förutom två cyklister som stuckit iväg. MP hängde på bra trots ganska bra fart, med sin 46-klinga fram. Det blev en ”skyltspurt” fram till första depån vid Stora Skuggan, vi tog den lilla klungan men nådde inte alla cyklister framför oss. Väl där tog vi en kaffe och väntade in Patrick & Patrizia som tog det lite lugnare på grund av förkylning. Under tiden passerade det andra tandemparet förbi.

Resten av rundan hölls ett måttligt tempo, men tillräckligt högt för att P&P inte ville haka på. Men de låg inte långt bakom. När vi körde genomslagspunka efter nedförsbacken Frösunda hann vi bara få av bakhjulet innan de kom ifatt.

Färden fortsatte på lite grusvägar genom Hagaparken och strålande sol, vidare upp på en för bilar avstängd Sveavägen. Där passade vi på att trycka på lite, och imponerade på flaggvakterna vid korsningen Odengatan. På flacken orkade MP inte riktigt hänga med när vi tog oss över 45-strecket, men var inte långt efter. Från och med nu passade han istället på att öka farten uppför och efter tvära kurvor där vårt tandemekipage är lite trögare i hanteringen.

I stigningarna på Snoilskyvägen och Atterbomsvägen i Fredhäll jagade Jocke och jag duktigt när MP drog på. Men det tog på benen och upp för Västerbron orkade vi inte riktigt ifatt. Däremot tog vi chansen och körde hela Södermälarstrand runt 47kmh. Även det kändes i benen. Efter det blev det mindre gator och mer svängar genom Södermalm och farten sjönk igen. Vi rullade in mot Kungsträdgården i mystempo (förutom ytterligare en liten fartökning på Skeppsbron) och gick i mål som andra tandempar. Med punkteringsstoppet nådde vi aldrig ifatt de andra. Ytterligare en liten stund senare kom även P&P in under målbågen, och morgonen avslutades med bjudfrukost i solen i Kungsan. Det var riktigt skönt att kunna sitta där och njuta i lugn och ro, utan att behöva stressa upp till Upplands Väsby.

Efter en stund cyklade vi så hemåt mot Älvsjö igen i makligt tempo. Ännu ett välordnat STHLM Bike är avklarat.

Den enda kritik jag har att framföra är nog att kantstenen upp på cykelbanan efter den branta nedförsbacken Frösunda borde varnas för bättre. Alternativt få en liten utlämnande utspetsning med asfalt inför loppet. Vi var inte de enda som punkterade där. Andra som kom i mål senare hade också synpunkter på att frukostutlämningen kanske kunde göras bättre. Det blev en ganska lång kö för dem. Kanske två parallella bord/tält kunde vara en bra idé?

Men, är dessa två punkter de enda ”klagomålen” får nog arrangören vara mer än nöjd. Vilket jag tycker de ska vara.

Tack för i år. Jag och troligen övriga i vårt lilla gäng kommer tillbaka nästa år!