Dortmund ToR – En reseskildring, dag 118
Dear Mr Egrelius,
We acknowledge receipt of your email dated 21.12.2012 and would like to extend to you our regret and sincere apologies for the inconveniences caused by the delay of your flight Düsseldorf – Berlin.
The delay was caused by bad weather conditions. On the date of your departure, air traffic was severely restricted due to heavy snowfalls and reduced visibility.
With reference to a claim please allow us to state that air carriers are exempted from liability if the incident is attributable to exceptional circumstances, which could not have been prevented by taking all reasonable measures (for example, in case of bad weather conditions, political instability, strikes, security risks, unexpected air safety deficiencies). Under the prevailing conditions we have taken all necessary measures to reduce the delay to a minimum.
As a gesture of goodwill we would like to refund the expenses incurred by the delay and will transfer the amount of 11,90 EUR to your bank account within the next days.
Please allow up between seven and ten days fort he money transaction to be successfully completed.
Please accept once again our apologies.
Yours sincerely,
Patricia Bernales
Atención al Cliente / Kundenservice
Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG
Sucursal en España
Gran Vía Asima 6 A-1° C
07009 Palma de Mallorca<airberlin group | member of one world®
Joråsatte. ”bad weather conditions” och ”heavy snowfalls and reduced visibility”. Det hade säkert kommit 2-3cm snö. Under hela dagen. Vad jag kan komma ihåg snöade det ingenting alls under eftermiddag och kväll. Men vad vet jag, nu är det ju ganska länge sedan så jag kan ju ha glömt.
Vad jag däremot kommer ihåg är att alla flighter stod still på grund av datahaveri på hela flygplatsen. Ingen kunde boarda på grund av detta under flera timmar, och det var även den information vi fick av kabinpersonalen när vi väl kom ombord. De sa ingenting om att det var dåligt väder. ”a gesture of goodwill” är inte i mina ögon när man håller tyst om det verkliga problemet och försöker släta över med ”du kan få tillbaka pengarna (som vår personal uttryckligen lovade dig i vår alldeles egna kundservice på flyglatsen) fast vi egentligen inte behöver, för det kom ju faktiskt lite snö. På förmiddagen. Det är inte vårt problem.”
Nej det var inga stora pengar det handlade om. En taxiresa från hotellet. Hoppas mina medresenärer som pröjsade taxin dit kvällen innan också fått tillbaka sina pengar. Men desto ”enklare” att betala tillbaka kan man tycka. När vi faktiskt utan omsvep blev lovade just detta när vi till slut landade i Berlin. Nä, det ska mycket till innan Air Berlin får något nytt förtroende från min sida.
Nu återstår bara att se om jag får betala en avgift för utlandsinbetalning på banken också…
Senaste kommentarer